Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
 

דראג

 

אירוע דראג הינו מרוץ האצה מהמקום, בין שני כלים תחרותיים, על מסלול ישר בעל אורך מוגדר.

מרוצי הדראג כענף ספורט מוטורי התחילו בארה"ב כבר בתחילת שנות ה 50. רשויות החוק המקומיות פעלו על מנת "להוציא" את מרוצי הדראג הפיראטיים מרחובות הערים ולהעבירם למקומות כגון אגמים שיבשו ודרכים אשר אינן בשימוש.

מתוך הכרה בחומרת התופעה של מרוצים פיראטיים, ה NHRA  - (האיגוד האמריקאי) החל לשתף פעולה עם רשויות החוק, ובעקבות שיתוף פעולה זה, "נולדה" מסגרת אירועים עבור מכוניות בעלות רישוי לכביש.

לימים, הסתבר כי היה זה הכלי היעיל ביותר במלחמה נגד מרוצי הרחוב הלא חוקיים.

 

שיטת המרוץ

מרוץ נגד השעון בשיטת 'נוקאאוט'.

בכל מקצה מתחרים שני רכבים, במרוץ ראש בראש על מסלול ישר, כאשר המטרה היא להגיע ראשון. המרוץ מתבצע בשיטת נוק-אאוט כאשר כל מנצח במקצה עולה לשלב הבא, בו הוא מתמודד מול מנצח אחר, עד שמגיעים לגמר.

פרק הזמן בו עובר הכלי התחרותי את המסלול, מרגע הזינוק ועד לעצירת הזמן בסיום, ניקרא "משך זמן" והוא משמש למדידת איכות הביצוע של הכלי התחרותי וליצירת תנאים מגבילים באירוע.

לרכבים המתחרים ניתנת שהות קצרה לחימום צמיגים לפני תחילת המקצה.

מסלול

המסלול הינו קו ישר  ובו שני נתיבים, המופרדים ביניהם. בכל נתיב יימדד הזמן באופן ניפרד.

המרוץ יתקיים על מסלול בקו ישר, באורך קבוע והוא יכול להיות באורך של 251 מטר (1/8 מייל) או באורך של 402 מטר (1/4 מייל).

רכבים

במרוץ רשאים להשתתף רכבים תחרותיים בעלי רישוי כלי תחרותי וגם רכבי ספורט עממי.

הרכבים הם מיצור סדרתי או רכבים משופרים.

קטגוריות עיקריות:

רכבים בעלי הנעה קידמית בלבד.

רכבים בעלי הנעה אחורית בלבד.

רכבים בעלי הנעה לכל ארבעת הגלגלים.

דראג
דראג
 

דריפט

דריפט (באנגלית: Drift) היא החלקה נשלטת וממושכת של אחורי המכונית. בשיטה זו, חלקה האחורי של המכונית נסחף ומחליק הצידה והנהג מנווט את המכונית על ידי שליטה בהחלקה.

 

המתחרים נדרשים להציג מהירות ויכולת שליטה בנהיגה תוך כדי החלקה על הצד.

 

דריפט מבוצע בדרך כלל באמצעות מכוניות קלות, בעלות הנעה אחורית, המצוידות במנוע חזק. על ידי תפעול המצמד, דוושת התאוצה, ההגה והבלמים (הבלמים הרגילים ובלם היד), הגלגלים האחוריים מסתחררים ואחיזתם במסלול פוחתת. אז מפנה הנהג את ההגה לכיוון ההפוך ("היגוי נגדי") לצורך השתלטות על החלקת הזנב, ומשתמש בדוושת התאוצה לשליטה בהחלקה ומתוך כך ברכב בכלל. הנהג משנה את מהירות הנסיעה וכיוונה על ידי שינוי במידת הסחיפה.

 

שיטת המרוץ

המנצח הוא מי שצבר את מספר הנקודות הגבוה ביותר.

מקסימום הניקוד הוא 100 נקודות.

הניקוד בתחרות דריפט נקבע על פי פרמטרים של סגנון נהיגה

ומידת ההיצמדות הפיזית של הכלי התחרותי בעת הדריפט (החלקה)

לנקודות ייחוס קבועות מראש על גבי המסלול.

תחרויות דריפט מסווגות לשתי קטגוריות: תחרויות סולו ותחרויות טנדם (זוגות).

 

תחרות סולו

תחרות בה הנהיגה במכונית בודדת נבחנת במספר קריטריונים:

  • זווית

  • קו נהיגה

  • סגנון נהיגה

  • מהירות.

  • זמן החלקה

 

תחרות טנדם

תחרות בה מתחרים שני כלים תחרותיים, המתחרים נוהגים בדריפט על הצד במבנה מתואם. המתחרה בכלי התחרותי המוביל שואף לבצע מקצה מושלם על פי הקריטריונים הנבחנים בתחרות סולו, בעוד המתחרה בכלי העוקב, שואף לחקות ככל הניתן את הכלי המוביל, תוך שהוא נצמד אליו ככל האפשר, אך מבלי ליצור מגע.

בכל תחרות טנדם נוהג כל מתחרה מקצה אחד כמוביל ומקצה שני כעוקב. המנצח מבין השניים נקבע על פי הניקוד המצטבר לכל מתחרה בשני המקצים שביצע.

 

מסלול

מרוץ דריפט ניתן לקיים במסלול מרוצים מאושר קבוע בעל משטח אספלט רחב.

הפניות ונקודות מעבר מסומנות באמצעות קונוסים.

קיימים מסלולים בדרגות קושי שונות.

 

רכבים

במרוץ רשאים להשתתף רכבים תחרותיים בעלי רישוי כלי תחרותי וכן

רכבי ספורט עממי.

קטגוריות עיקריות:

  • pro  קטגוריה למתחרים מקצועיים

  • Semi pro   קטגוריה למתחרים מתקדמים

  • Amateur  קטגוריה לנהגים חובבנים

  • Beginner  קטגוריה לנהגים מתחילים

drift
 

זמן מטרה

זמן מטרה

במרוצי זמן מטרה הנהגים מתחרים נגד השעון להשגת זמן ההקפה הטוב ביותר.

 

בענף מתקיימות תחרויות במסגרת אליפות ישראל.

 

המרוצים כוללים מקצי אימון ומקצים תחרותיים. ומתקיימים במסלולי אספלט סגורים.

במרוץ משתתפים רכבי ספורט עממי ורכבים תחרותיים.

 

למעשה כל נהג יכול להתחרות עם רכב פרטי.

 

הקטגוריות במרוץ מחולקות לפי סוגי רכבים:

  • נפח מנוע, הספק ושיפורים (טורבו)

  • משקל

  • צמיגים

 

טורינג

רדיקל

מרוץ מכוניות במסלול אספלט סגור בו הנהגים מתחרים אחד נגד השני, המנצח הוא הנהג שחצה ראשון את קו הסיום.

 

הליגות המפורסמות במרוצי טורינג: אליפות העולם בטורינג, WTCC ,NASCAR ,DTM המוכר מארה"ב ואירופה.

המרוצים נערכים במסלולים סגורים סלולים, מעגליים ומפותלים.

במהלך המרוץ יש מספר מקצים:

  • דרוג

  • חצי גמר

  • גמר

 

חלק ממרוצי הטורינג הם מרוצי סיבולת -  Endurance, בהם מקיפים המתחרים את המסלול מאות פעמים.

במרוצים משתתפים רכבי  ספורט מוטורי מייצור סדרתי או משופרים.

 

הקטגוריות השונות מתחלקות  לפי נפחי מנוע, הספקים, סוג הנעה, ייצור סדרתי, שיפורים.

רדיקל
 

ג'ימקאנה

ג'ימקאנה

מרוץ נגד השעון.

תחרות שליטה בכלי תחרותי במסלול הכולל פניות, פיתולים ומדידת זמנים במסלול מרוץ סגור;

מדובר על מסלול מלאכותי, מסומן בקונוסים, שמשורטט במגרש אספלט רחב. התחרות היא נגד השעון, כלומר המנצח הוא זה שסיים בזמן המהיר ביותר. המסלול מכיל מכשולים שונים שיוצרים שינויי כיוון חדים ובוחנים את יכולתו של הנהג.

הנהג צריך להימנע מזמן עונשין שיכול להתווסף כתוצאה מנגיעה בקונוס, או יציאה מהקווים המוגדרים.

המסלול מורכב מפניות שונות – 90, 180, ואף 360 מעלות, שמיניות, שיקיינים, סלאלומים ונקודות בהן נדרש הנהג להגיע לעצירה מלאה ולהאיץ בחזרה.

תחום תחרויות זה התפתח ביפן לפני כיובל, ומצא את דרכו למועדונים מסודרים ברחבי העולם. מה שמושך בתחום הוא העממיות שלו. הרכבים נדרשים להיות עם רישוי כביש.

הקטגוריות מחולקות לפי : נפח מנוע,  מגדשי טורבו, סוג הנעה (קדמית, אחורית וכפולה) ושיפורים (קטגוריה פתוחה).

במרוץ משתתפים רכבי  ספורט עממי

ג'ימקאנה
 

פורמולה

פורמולה

פורמולה היא ליגת מרוצים בה הנהגים מתחרים אחד נגד השני, המנצח הוא הנהג שחוצה ראשון את קו הסיום – דגל השחמט.

הכלים התחרותיים הם  חד מושביים עם Open Wheels , (הגלגלים בולטים מגוף הרכב), כאשר שלדת הרכבים בנויה מחומרים קלים וגמישים.

מסלולי המרוצים הם מסלולים טבעתיים סגורים וכמעט תמיד מפותלים.

כוחות הצד המופעלים על הנהגים בקטגוריות פורמולה הבכירות בפניות עשויים להגיע עד5G  (חמש פעמים כוח הכבידה). יכולת זו מושגת באמצעות הצמדת המכונית אל הקרקע (כמעין עילוי הפוך) באמצעות כנפיים אווירודינמיות בקדמת ואחורי המכונית.

המרוצים נערכים בשיטת: דירוג, חצי גמר וגמר.

בארץ קיימת קטגורית פורמולה VEE.

קטגוריה המבוססת על מכלולים של חיפושית פולקסווגן שיוצרה בשנים 1966 עד 2004 . המנוע מעביר 70 כ"ס לגלגלים האחוריים.

הרכב מפתח מהירות  של 180 קמ"ש בתנאי המסלולים בארץ.

תאוצה צדית בפניה  1.6 G. (נמדד במסלול בארץ).

פורמולה
פורמולה
פורמולה